Neuerscheinungen 2010
Jobst, Solvejg (2010): Teacher Education and Training in Germany before and after Bologna: Trends, Problems, and Prospects. In: Karras, K. G. / Wolhuter, C. (Hrsg.): International Handbook on Teacher Education Worldwide. Issues & Challenges for Teacher Profession. Athen: Atrapos Editions, S. 269-290.
Inhalt
The present International Handbook, which is prefaced by the famous pedagogist Gaston Mialaret, discusses current problems and policies, approaches and trends, recruitment conditions, pre-service teacher education policy, governance and quality control issues, research needs, professionalism and in-service education services and opens up new aspects of research in worldwide developments, problems, and new directions needed in the future in this area. This work takes into account new research on teacher's education and training and includes 90 new and original articles covering many aspects of what we know about teachers and the teaching profession today from an international perspective, highlighting similarities and differences across various countries. The Handbook addresses the role of culture in understanding variations in teachers education and profession, discusses both the changing levels of responsibility for teachers and its effects. It also presents a modern glance at the teaching profession and teachers' education throughout the world. The chapters attend to a number of issues that are important for understanding modern teacher education systems and teaching professions in different countries/cultures. Additionally, these works refer to the challenges of teacher education in the socio-political, cultural and economical context of the 21st century.
zur Verlagsseite
Hörner, Wolfgang / Drinck, Barbara / Jobst, Solvejg (2010): Bildung, Erziehung, Sozialisation. Grundbegriffe der Erziehungswissenschaft. UTB M, 2. überarbeitete Auflage.
Inhalt
Der Band führt in die zentralen Begriffe erziehungswissenschaftlichen Denkens ein: Bildung, Erziehung, Sozialisation. Dieses zentrale Grundwissen wird leicht verständlich dargestellt: für Studienanfänger, insbesondere Bachelor-Studierende, und zur Prüfungsvorbereitung.
Gliederung:
I. Bildung (Wolfgang Hörner)
Kapitel 1: Begriffliche und historische Grundlagen
Kapitel 2: Das Verhältnis von Allgemeinbildung und Berufsbildung - noch ein deutscher Sonderweg?
Kapitel 3: Die Soziologisierung des Bildungsbegriffs
Kapitel 4: Bildungstheorie und ihre Anwendung in Didaktikund Curriculum
II. Erziehung (Barbara Drinck)
Kapitel 5: Erziehung unter der Betrachtung anthropologischer Voraussetzungen
Kapitel 6: Erziehungstheorien und ihr geschichtlicher Diskurs
Kapitel 7: Konzepte erzieherischen Handelns
Kapitel 8: Institutionelle und gesellschaftliche Rahmenbedingungen der Erziehung
III. Sozialisation (Solvejg Jobst)
Kapitel 9: Der Sozialisationsprozess: Begriffsbestimmung und theoretische Ansätze
Kapitel 10: Sozialisationsfeld: Familie
Kapitel 11: Sozialisationsfeld: Schule
Kapitel 12: Entwicklung von Identität als zentrale Herausforderung in der Jugendzeit
Skrobanek, Jan / Jobst, Solvejg (2010): Cultural Differentiation or Self-Exclusion: On Young Turks' and Repatriates' Dealing with Experiences of Discrimination in Germany. In: Current Sociology Volume 58 Issue 3, May 2010. pp. 463-488.
Inhalt
Based upon Bourdieu's 'theory of capital' and Willis's 'theory of cultural production', the article scrutinizes the interrelation between perceived discrimination, self-exclusion and cultural differentiation. The empirical analysis is based on a longitudinal study by the German Youth Institute, which was set up to explore the transition of young Turks from school to vocational training and employment. The data point out that young immigrants who are dealing with experiences of devaluation of their (origin-)specific cultural capital and who are disadvantaged regarding the accessibility of dominant cultural capital bring about a production of a counterculture. They are less likely to exclude themselves in the sense of internalizing the rightness of the dominant culture.
zur Verlagsseite (Der Beitrag ist über das Netzwerk der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg kostenfrei herunterladbar)
Jobst, Solvejg (2010): Profession und Europäisierung. Zum Zusammenhang zwischen Lehrerhandeln. Institution und gesellschaftlichem Wandel. Münster: Waxmann.
Inhalt
Der steuernde Einfluss der EU auf den Alltag in den europäischen Staaten schreitet voran und die Bildungspolitik erwartet von der Schule eine Qualifizierung der jungen Generation für das Leben in der europäischen Gesellschaft. Das Buch "Profession und Europäisierung" diskutiert, inwieweit eine Internationalisierung der stark nationalstaatlich geprägten Schule tatsächlich stattfindet. Das Hauptinteresse gilt dabei der Arbeit von Lehrkräften aus der Tschechischen Republik, Deutschland/Sachsen und Polen, die in Interviews selbst zu Wort kommen. Untersucht werden jedoch nicht nur ihre Aussagen zur europäischen Bewusstseinsbildung, sondern der internationale Vergleich gibt Aufschluss über das Wechselspiel zwischen Lehrerhandeln (Mikroebene), den nationalen Besonderheiten der Institution Schule (Mesoebene) und der makrogesellschaftlichen Europäisierung. Den theoretischen Hintergrund dieser komplexen Analyse bildet das Habitus-Konzept Pierre Bourdieus, in dessen Licht andere professionstheoretische Ansätze gespiegelt werden.
Die Befunde zeigen u.a., dass der Nationalstaat nach wie vor wesentlichen Einfluss auf das Handeln im schulischen Feld besitzt, dass universelle Tendenzen von Schule einem sozial und kulturell integrativ wirkenden europäischen Gesellschaftsmodell entgegenstehen und dass grundlegende bildungspolitische Reformen erforderlich sind.